Az nem titok, hogy napjainkban a Facebook az életünk részévé vált, kinek kisebb, kinek nagyobb mértékben. Olyannyira, hogy 2017-ben a felhasználók száma már meghaladta a 2 milliárd főt is, amely a Föld lakosságának több mint egyharmada! Előnyeiről és hátrányairól külön cikksorozatot is indíthatnánk, de mostani írásunknak nem ez a célja. Sokkal inkább arról szeretnénk beszélni, hogy online – ezen belül is a szóban forgó közösségi oldalon való – jelenlétünk mekkora hatással van életünkre, megítélésünkre, ezáltal sikereinkre is.
Kezdjük azzal, hogy a cikk címében miért használtunk idézőjelet: a hétköznapi életben nagyjából mindenki (a tesó, a haverok, a nagyi, még valószínűleg Te is) a Facebook oldalatokként szoktátok emlegetni a valójában Facebook privát profilotokat, holott egy „igazi” Facebook oldal valójában valamilyen vállalkozás, szolgáltatás, intézmény stb. ismertebbé tételére szolgáló hivatalos Facebook felület, melyet ugyan Facebook profilodon keresztül hozhatsz létre, de a kettő mégis nagyban különbözik, funkció és kezelés tekintetében egyaránt. Ez miért lényeges? Lehet, hogy Neked nem az, de azt tapasztaltuk, hogy ezt igenis sokan nem tudják. Ha viszont Te is közéjük tartoztál, akkor már megérte megírunk ezt a kis agymenést
Magánember vagyok. Kinek mi köze a Facebook oldalamhoz?
A kérdés akár jogos is lehetne, ha nem arról beszélnénk, hogy egy közösségi oldalon a közösség elé tárunk az életünkről egy nagy halom információt. A közösség tagjai pedig – főként azok, akik a való életben nem vagy csak kevésbé ismernek Téged – az alapján fognak megítélni, amit a Facebook profilod mutat nekik. Feltehetnéd a 20 milliós kérdést, miszerint „Kit izgat? Vagyok, aki vagyok” és mindaddig látunk is benne rációt, amíg más, hozzánk hasonló, magánemberek véleményeznek minket. Onnantól válik kockázatossá a fenti hozzáállásod, amikor már tétje is van ennek a véleményezésnek. Vegyük a leghétköznapibb esetet: az álláskeresést. Itt közbevághatnál: „De a munkáltatónak ehhez nincs se köze, se joga!” – van joga, nincs joga (őszintén szólva, meg sem tudnánk mondani, hogy tiltja-e ezt bármiféle joszabály is), de tény, hogy megteszik, bizony ahogy beadtad az önéletrajzod, lecsekkolják a Facabook oldaladat. Nem mondjuk, hogy bennünk nem vet fel morális aggályokat a feltételezés, hogy valakinek a szakmai tapasztalatait és a pozícióra való rátermettségét esetleg felülírhatják a Facebook oldalán talált bejegyzések, de tartunk tőle, a mi aggályunk éppúgy ignorálható a számukra, ahogy a Te felháborodásod is.
Tehetsz ellene? Hogyne tehetnél! Fiók szinten (Beállítások/Adatvédelem) és bejegyzés szinten (Láthatóság) is be tudod állítani kik láthassák az idővonaladra kiposztolt és megosztott tartalmakat. Ezzel a módszerrel nem kell visszatartanod egy közhírré teendő élményedet vagy vacsorafotódat sem, néha tegyél nyilvánossá egy-egy konszoldidáltabb posztot a kíváncsi tekintetek számára, egyébként pedig tényleg az láthatja az online életedet, akit Te is szeretnél, hogy lássa.
Vállalkozásom van. Nekem fontos egyáltalán a Facebook?
De még mennyire! Most tekintsünk el az amúgy olcsón szuper eredményeket hozó fizetett Facebook hirdetési lehetőségektől (pl. kiemelt bejegyzések, kattintás / megjelenés alapú fizetett hirdetések stb., melyeknek a TeMarketinged is nagy hódolója), és fordítsuk figyelmünket magára a vállalkozás Facebook oldalára. Kezdjük az alapoktól: a vállalkozásnak az a jó, ha minél több ember ismeri, ugye? Nos, emlékezzünk az elején a számokra: 2 milliárd ember. Még ha ennek a számnak a töredéke is az, aki a Te vállalkozásodnak a potenciális ügyfele/vásárlója, akkor is elég jó piac, nem? És bizony ezt a piacot anyagi befektetés nélkül is meg lehet hódítani, ám ehhez idő, energia és odafigyelés szükséges.
El kell érned, hogy az emberek (a legjobb pedig ha közülük is kifejezetten a célközönséged tagjai) kövessék az oldalad, utána pedig meg is kell tartanod őket. Az elsőt azzal érheted el, hogy a profil és borítóképed igényes legyen és kifejezze a vállalkozásod lényegét, ezek után az a legfontosabb, hogy amikor a követésen gondolkodó látogató lejjebb görget, akkor ne azt lássa, hogy az utolsó bejegyzés 3 hónapja volt. Miután el kezdték követni az oldaladat, akkor a vállalkozásod stílusának megfelelő hangvételű bejegyzéseket kell közzé tenned rendszeres időközönként (de ajánlott hetente min. egyszer). Ez lehet valamilyen saját (információt, újdonságot közlő) tartalom, de meg is oszthatsz más, általad hasznosnak vagy érdekesnek (de feltétlenül a vállalkozásodhoz köthető) tartalmakat is. A lényeg, hogy fenntartsd az érdeklődésüket, és motiváld őket arra, hogy látogassák Facebook oldaladat, de méginkább a weboldaladat. Persze annak sincsen értelme, hogy óránként posztolj – kivéve ha sürgősen szeretnél veszteni a lájkolóid számából.
Mi a tanulság?
Ha magánszemély vagy, akkor az, hogy nem jó, ha mindig mindenki minden általad közzétett tartalmat lát. Hétköznapibb esetben ugyanis egy megosztott viccképen elúszhat egy áhított állás, rosszabb esetben azonban vissza is élhet valaki mindazzal a fotóval és információval, amiket a nyilvánosság elé társz.
Ha vállalkozásod van, akkor az a tanulság, hogy amíg a vállalkozás büdzséje nem teszi lehetővé, hogy megbízz egy szakembert, addig – bármennyire is nem a Te szakterületed – Neked kell foglalkoznod vállalkozásod Facebook oldalával, mert amellett, hogy mintegy kirakatként szolgál ahhoz, amit csinálsz, de akár forgalmat is képes generálni üzleted számára.